Cum sa te descurci cu o persoana dificila



Unii oameni, prin comportamentul si prin atitudinea pe care o adopta, fac tot posibilul sa fie dificili; de cele mai multe ori, a incerca sa le atragi atentia in mod direct asupra problemelor lor comportamentale nu va face altceva decat sa inrautateasca situatia.

Iata cateva sfaturi care te vor ajuta sa supravietuiesti in prezenta persoanelor dificile:

– Fa-ti un obiectiv permanent din a invata cum sa iti relaxezi corpul, prin exercitii de respiratie, activitati fizice, meditatie, alimentatie sanatoasa, petrecerea timpului liber in natura, masaj, etc. Atat relaxarea cat si stilul de viata sanatos iti activeaza sistemul parasimpatic, o parte a sistemului nervos care contracareaza raspunsurile impulsive, lipsa rabdarii, comportamentele defensive, etc.

– Reflecteaza asupra asteptarilor pe care le ai. Avand in vedere ca ai de-a face cu o persoana dificila, nu ai cum sa te astepti ca aceasta sa inceapa sa se poarte calm, responsabil sau respectuos. Iar daca asteptarile tale raman nerealist de ridicate, este de la sine inteles cum, in momentul interactiunii cu el sau ea, emotiile tale negative devin intense, vocea ta se ridica si devii defensiva, sau, din contra, nu mai reusesti sa scoti o vorba din cauza ca te simti intimidata. Daca ai mai avut de-a face cu individul respectiv, atunci iti va fi si mai usor sa iti reglezi asteptarile in conformitate cu realitatea, pentru ca poti deja prezice reactiile sale.

– Asculta-ti gandurile. Cum suna ele? De exemplu, daca suna cam asa: „Nu mai pot sa o privesc in ochi, mi se face rau numai cand ma gandesc ca trebuie s-o vad/sa-i vorbesc”, asta ar trebui sa fie un semnal de alarma care te avertizeaza ca, daca nu faci ceva in privinta gandurilor tale, chiar nu te vei putea descurca. Incearca sa schimbi aceste ganduri intr-unele la fel de adevarate, dar mai echilibrate din punct de vedere emotional. De exemplu, cam asa: „Desi imi este greu sa o vad, daca ma concentrez asupra starii mele de bine, stiu ca-i pot face fata.”

– Incearca sa separi persoana in cauza de comportamentele si trasaturile sale. Este, poate, un exercitiu cu un grad mai mare de dificultate, dar daca reusesti si rezultatele vor fi pe masura. De obicei, nu putem gestiona relatiile cu cei din jurul nostru pentru ca nu-i acceptam in mod neconditionat; nu-i acceptam pentru ca ne este frica sa nu ne lasam calcati in picioare, pentru ca instinctele noastre ne spun ca trebuie sa fim „in garda”. Acest lucru este departe de adevar pentru ca atata timp cat nu acceptam, refuzam sa intelegem ca unele lucruri, cum ar fi actiunile altor persoane, nu pot fi schimbate de catre noi, mai ales cu forta. Mai mult de atat, a accepta o persoana este o dovada de umanitate, umanitate pe care dealtfel si tu o cauti tocmai in cazul persoanei dificile. Daca o accepti in esenta ei, nu inseamna nici ca trebuie sa fii de acord cu ea, si nici ca trebuie sa renunti la punctul tau de vedere, ba din contra. Iti ofera mai multa rabdare, intelegere, si mai ales claritatea mentala de care ai atata nevoie in prezenta ei. Intelege ca este posibil ca aceasta persoana sa sufere de o tulburare emotionala (depresie, fobie, tulburare obsesiv-compulsiva), sau chiar de o tulburare de personalitate (borderline, narcisica, antisociala).

– Lucreaza in paralel si asupra acceptarii de sine caci nu-i poti accepta pe altii daca pe tine insati nu te accepti. Accepta-ti defectele si greselile ca sa poti face constructiv cu ele. Sentimentul de inferioritate si de vina nu iti vor oferi prilejul sa tragi lectiile necesare si sa mergi mai departe, ci mai degraba sa ramai blocata in acelasi pattern distructiv.

– Imagineaza-ti persoana care iti cauzeaza probleme in cel mai rau scenariu posibil. Aici ti se vor activa o sumedenie de asteptari nerealiste, emotii negative nesanatoase, ganduri cu care te auto-sabotezi. Identifica-le si transforma-le in unele functionale, asa ca in exemplele de mai sus.

– Roaga-ti prietenii sa faca niste jocuri de rol. Intai, descrie-le amanuntit persoana in cauza, pana la cel mai mic detaliu pe care ti-l poti aduce aminte (voce, atitudine, ticuri de vorbire, limbajul corpului, expresia fetei, tonalitate, etc.) pentru ca acestia sa o poata imita cu precizie. Exerseaza-ti abilitatile asertive pana cand consideri ca ai ajuns la rezultatele dorite.

Scris pentru Click Sanatate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *