Educatia sexuala la copii si adolescenti



Deşi sexul este un subiect delicat, mai ales atunci când ştii că trebuie să-l discuţi cu propriul tău băieţel sau cu propria ta fetiţă, beneficiile discuţiilor repetate pe această temă atârnă mult mai greu decât tensiunea iniţială pe care o poţi resimţi, şi pe care poţi învăţa să ţi-o stăpâneşti. În pofida zvonurilor care circulă, conform cărora până la pubertate sau chiar mai târziu copiii nici măcar nu ar trebui să fie interesaţi de sex, este bine să ştii că dezvoltarea sexuală apare încă dinaintea naşterii, continuând să se manifeste în diferite faze şi etape încă din primii ani de viaţă. Conform celor mai noi date ştiinţifice, educaţia sexuală ar trebui să înceapă imediat ce copilul tău începe să vorbească.

Nu te teme că aceste discuţii îţi vor determina copilul să îşi înceapă viaţa sexuală mai devreme; numeroase rapoarte şi studii ştiinţifice arată exact contrariul: un copil care este crescut cu o atitudine realistă despre sex, într-un mediu permisiv şi conductiv curiozităţilor ce apar cu fiecare vârstă şi căruia i se oferă informaţii reale despre contracepţie şi prevenţie a bolilor sexuale are mai multe şanse să îşi înceapă viaţa sexuală atunci când este cu adevărat pregătit şi cu persoana potrivită.

Iată cum arată, în mare, dezvoltarea sexuală la copii şi adolescenţi, alături de câteva idei legate de educaţia sexuală adecvată fiecărei vârste:

  • Până în vârsta de 3 ani, copilul tău observă că are organe genitale şi este normal să şi le atingă, pentru că aceste atingeri îi provoacă plăcere şi-l calmează. Totuşi, percepţia pe care o are faţă de aceste experienţe este diferită de cea a unei persoane adulte. În plus, copilul devine conştient de faptul că există diferenţe între organele genitale feminine şi cele masculine. Aşa cum îl ajuţi să memoreze numele diferitelor părţi ale corpului, tot aşa este bine să-l înveţi numele corect al organelor sexuale.
  • Între 4 şi 6 ani, aşteaptă-te să te întrebe de unde vin bebeluşii. Sau, chiar dacă nu te întreabă, deschide tu discuţia; este foarte posibil să îşi pună deja aceste întrebări, dar să nu aibă curajul să-ţi vorbească. În plus, este posibil ca deja să înceapă să preia informaţii eronate de la colegii de grădiniţă. Preluând controlul asupra discuţiei, nu numai că-i dai de înţeles că poate apela oricând la tine cu încredere, dar te şi asiguri că informaţia pe care o primeşte este exact ceea ce îţi doreşti să ştie. Un simplu “te-ai întrebat vreodată cum se nasc copiii?” ar trebui să fie o întrebare de deschidere foarte bună. Chiar daca ţi-ar fi mai uşor să-i spui povestea cu barza, nu va trece mult timp până când va afla adevărul şi în acel moment credibilitatea ta ca părinte va scădea. Un simplu răspuns că bărbatul şi femeia fac dragoste sau sex şi că apoi bebeluşul creşte în uterul mamei este suficient de cele mai multe ori.
    În unele cazuri există posibilitatea ca acest răspuns să nu fie suficient şi să te întrebe ce este sexul. Este bine să-i oferi o explicaţie reală şi simplă şi în acest caz, precum şi pentru oricare altă întrebare pe care o va avea. Şi în această etapă este normal să îşi atingă organele sexuale, să se joace “de-a doctorul” cu alţi copii şi să îţi pună întrebări legate de digestie şi urinare. Este bine să acorzi o deosebită atenţie reacţiilor pe care le ai faţă de explorarea organelor genitale. O atitudine dezaprobatoare nu este recomandată din cauză că-i va forma o atitudine nesănătoasă faţă de propria sexualitate. Este bine să ştii că acest comportament este ceva natural şi că unii copii se ating fie pentru că se simt stresaţi, fie pentru că sunt mânaţi de curiozitate, fie pentru că pur şi simplu le place senzaţia. Fereşte-te să-i atragi atenţia asupra acestui comportament; mai degrabă observă în ce momente se întâmplă. Masturbarea nu devine o problemă decât în momentul în care copilul se retrage în mod excesiv şi repetat din compania familiei sau a prietenilor de joacă cu scopul de a se masturba, şi este un semnal că există o problemă de natură emoţională. În acest caz, nu ezita să cauţi ajutorul unui psihoterapeut. În cazul în care are aceste obiceiuri şi în public, explică-i cu mult calm că este un comportament pe care nu trebuie să-l aibă decât în intimitate.
  • Între 7 şi 9 ani, contactul cu lumea exterioară ia amploare, deci s-ar putea să vină cu idei şi întrebări noi despre sex şi este posibil să folosească limbaj obscen, de cele mai multe ori pentru a-ţi testa reacţia. Şi aici o atitudine critică nu este cea mai bună soluţie. În primul rând, încearcă să identifici motivele pentru care foloseşte acest limbaj. De exemplu, poate vorbi aşa pentru că şi restul prietenilor săi o fac. În acest caz, ajută-l să găsească şi alte modalităţi de a obţine aprobarea grupului, evitând să minimalizezi importanţa acestei nevoi. Unii copii devin un pic mai timizi în această etapă şi pot chiar înceta să îţi mai vorbească despre sex, dar asta nu înseamnă că şi tu trebuie să faci acelaşi lucru. Acum este un moment oportun să-i vorbeşti despre rolul familiei şi despre influenţele pe cale le au societatea şi mass-media în formarea gândirii şi a comportamentelor în rândul fetelor şi băieţilor. Joaca de-a doctorul şi masturbarea rămân comportamente normale şi pentru această etapă.
  • Între 10 şi 16 ani, corpul copilului tău începe să se schimbe: fetelor încep să li se dezvolte sânii, le vine menstruaţia, le creşte părul pubian şi cresc rapid în înălţime. Băieţilor li se va schimba vocea, vor creşte rapid în înălţime, le va creşte părul pubian, organele genitale vor creşte şi ele şi vor începe să aibă vise umede. Este o etapă care cuprinde nişte schimbări drastice şi pentru unii copii chiar tulburătoare, curiozitatea despre sex va creşte iar nevoia de intimitate va fi la cote maxime. Este esenţial să-i respecţi nevoia de intimitate, să ai o atitudine îngăduitoare şi deschisă şi să-i oferi explicaţii detaliate despre ce semnifică schimbările pe care le trăieşte.

Dacă ai băiat vorbeşte cu el despre:

  • Ce este un vis umed, ce este o erecţie şi ce este spermă
  • De ce îi creşte păr în zona genitală, pe faţă, la subraţe şi pe piept
  • Ce se întâmplă cu vocea lui
  • De ce-i apar coşi pe faţă; uneori acneea poate fi mai puternică şi-i poate afecta în mod sever imaginea de sine. Oferă-i sprijinul tău şi eventual vorbeşte cu un dermatolog pentru ameliorarea acneii
  • De ce este nevoie să înceapă să folosească un deodorant
  • Cum se simte cu privire la schimbările pe care le resimte
  • La pubertate băieţii au tendinţa de a deveni competitivi şi încep să se compare cu prietenii lor. Din această cauză, este bine să-l reasiguri că schimbările prin care trece sunt perfect normale şi sănătoase, chiar dacă restul prietenilor se dezvoltă mai încet sau mai repede decât el

Dacă ai fată, vorbeşte cu ea despre:

  • Motivul pentru care încep să-i crească sânii şi importanţa folosirii sutienului
  • De ce-i creşte păr pubian, precum şi în alte zone ale corpului
  • Ce este menstruaţia şi care sunt simptomele posibile (dureri menstruale, durată, abundenţă, folosirea tampoanelor, dureri de cap, iritabilitate, etc.)
  • Cum se simte din cauza tuturor acestor schimbări
  • Acneea poate apărea şi la fete şi este bine să discuţi cu ea despre cum îi afectează imaginea de sine. Dacă este nevoie, apelează la ajutorul unui dermatolog.

Discuţii care trebuie purtate şi cu fetele şi cu băieţii:

  • Informaţii despre igiena personală, respectarea intimităţii şi relaţii
  • Informaţii cu privire la bolile transmisibile sexual şi metode de contracepţie. Încearcă să nu-i impui metoda abstinenţei, sperând că te şi va asculta. Mai bine vorbeşte-i realist despre toate metodele, despre avantajele şi dezavantajele fiecăreia, despre responsabilităţile care încep o dată cu începerea vieţii sexuale, dar şi despre cât de plăcut poate fi sexul dacă este făcut la momentul potrivit
  • Informaţii despre orientarea sexuală, diferenţa dintre sexul pe care-l are o persoană (biologic) şi genul său (mental)
  • Foloseşte-te de cărţi şi alte materiale informative cu privire la sexualitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *